despre

3.1.1. strategii decizional-educaţionale


            Primul antrenor pe care i l-am angajat fetei a fost pentru mers. Vorbisem cu tot felul de doctori despre pericolele care-o pândeau şi cu toţii îmi spuseseră acelaşi lucru: e mică, e fragilă, mai am de tras cu
ea până-nvaţă să meargă, dar apoi voi vedea că va fi mai bine... Asta-i tot? Scăpăm de probleme dacă merge? Păi, se rezolvă imediat!
            Am contactat imediat un preparator universitar de la Academia de Sport, l-am angajat cu normă întreagă şi l-am pus la treabă. A făcut el figuri - că nu e cazul, că bebeluşii învaţă singuri -, dar s-a înmuiat în faţa banilor. A doua zi am şi început: cinci antrenamente pe săptămână, 30 de minute fiecare. Nu vă spun ce bine i-a prins: când a împlinit un an şi o lună - ţin minte că eram într-o deplasare privată la Verona - m-a sunat mama: fata se ridicase în picioare şi mergea sprijinită! (Câteva subalterne au încercat să-mi umbrească bucuria, cică puii lor învăţaseră mai devreme şi fără trainer, dar nu le-am băgat în seamă. Le înţelegeam invidia, n-avea rost să le contrazic. Ştiţi cum e: oamenii obişnuiţi înghit orice de la femeile ca noi, mai puţin succesele. Astea le stau în gât, nu ni le iartă...)

            Simultan cu trainingul pentru mers, în echipa care urma să se ocupe de copil am cooptat o profesoară de dicţie. Nu găsisem pe nimeni disponibil la Universitate, aşa că am angajat o actriţă mai bătrână, fără nume sonor, dar foarte pricepută... Tot medicii îmi vânduseră pontul. Ei îmi spuseseră să am răbdare până începe fata să vorbească şi nu voi mai avea nevoie de ei pe post de interpreţi: îmi va spune ea singură de ce suferă.
            Nici nu ştiţi ce talentată era femeia asta. Efectele le-am constatat mai întâi la menajera pe care i-o luasem bonei angajate de mama. Aia era o tinerică dezgheţată de la ţară, cu doar opt clase absolvite, care fugise de acasă după un avort. La început era dezastru la gura ei, ziceai că fusese crescută de sălbăticiuni în pădure. Ei bine, după vreo trei luni de audiat cursurile de dicţie ale puiului n-o mai recunoşteai; parcă şi mersul i se schimbase, nu doar vorba: se împrietenise cu gramatica şi-şi triplase vocabularul.

            Deschid aici o paranteză. Veți observa că mă feresc să fac generalizări şi să vă dau sfaturi când vine vorba de profesorii pe care îi angajăm puilor. Cred că şi aici e vorba despre opţiuni bazate pe experienţa proprie şi filtrate pe criteriul profilului curricular vizat. Eu mi-am făcut lecţiile după cum am crezut de cuviinţă şi nu vă pot expune decât exemplul personal. Am fost receptivă la tot ce spuneau specialiştii despre fata mea, am procesat informaţiile, am analizat alături de prietene şi am acţionat imediat. Asta trebuie să faceţi şi voi. E de ajuns să fiţi vigilente, să aflaţi dorinţele şi înclinaţiile native ale copilului, să vedeţi ce aspecte ale educaţiei sale necesită corijare ori încurajare şi să acţionaţi ferm. E cea mai bună metodă, nu e cazul să impunem un standard pentru că nu există un model general valabil.
            Ca dovadă, văspun că una dintre prietenele mele, şefa Diviziei Corporate la o bancă, aflase de la bonă că bebeluşul ei, un înger de băiat, era atras de calculatoare. Spărsese câteva tastaturi, ronţăise un mouse cu tot cu cablu şi mufă şi seara nu adormea până nu-i puneau pe pernă o placă de reţea şterpelită de pe la taică-su. I-a luat trainer de informatică, normal! Dacă tot era talentat la asta, măcar s-o ia pe urmele lui Bill Gates. Atât de bine şi-a făcut treaba studenţaşul ăla cibernetician, că primul cuvânt spus de copil a fost enter, nu mama... Altă prietenă ştiu că-și luase profă de canto. Micuţa ei urla non stop, o remarcase un şofer de pe ambulanţă, şi ăsta avea studii muzicale medii plus abonament la Filarmonică, deci ştia ce vorbeşte. Prietena mea s-a gândit să-i cultive talentul, ar fi fost şi păcat să-l irosească. Am vizitat-o eu odată şi nu vă spun ce era acolo: fiecare urla în legea ei, şi copilaşul de şapte luni, şi cântăreaţa...

Dacă tot veni vorba, o treabă d-asta muzicală mi s-a-ntâmplat chiar şi mie la un an-doi după aia, cu un polonez dintr-o multinaţională din retail. Ăsta chiar avea ureche cultivată, în timpul liber dirija o fanfară de alămuri la el în oraş şi mă tot încuraja să m-apuc de cântat. Zicea că la vocea mea aş sparge toate topurile.
Tocmai reîncepusem să colind lumea - căpătasem încredere că puiul meu e cât de cât bine îngrijit și în lipsa mea - şi m-am întâlnit cu el prin toată Europa la o serie de seminare pe teme de audit financiar. Nu că vreau să mă laud, dar ştiu că dădeam recital. Tinerel, talie de baschetbalist, 46 la picior, plus că era foarte interesat de un contract cu firma mea în anumite condiţii. Gândiţi-vă şi voi ce bucurii imense îţi poate oferi unul ca ăsta! Știu că am strâns reclamaţii de pe la toate hotelurile pe unde-am stat, de ajunseserăm să închiriem şi camerele vecine, să nu-mi mai întrerupă recepţionerele ariile extatice cu telefoanele lor stupide. Una peste alta, aşa mi-au confirmat şi talentul: nimeni nu se plângea de soprană. Baritonul îi deranja...
Acuma, îi şi înţeleg, că au şi polonezii ăştia o limbă... Când încep cu "przj czy dstrz"-urile lor zici că te-njură! Vorbeam amândoi engleza, normal, dar la extaz ştiţi cum e: oricât de bine te-ai controla, tot treci pe limba maternă, că aia te reprezintă. Şi vă daţi seama ce era la gura noastră în momentele de vârf: el cu timbrul lui consonantic strident, eu cu vocalele melodioase ale plăcerii...

            Închid paranteza muzicală şi vă spun că un aport serios la educaţia copiilor îl au poveştile. Iar la vârsta de trei luni e numai potrivit să începi. Noi nu mai avem timp și răbdare de aşa ceva, dar avem bone, avem cărţi cu poveşti, să nu ne temem să le folosim. Chiar dacă nu-nţeleg despre ce-i vorba, copiii noştri trebuie să intre în contact cu basmele ca să-şi poată forma o primă idee corectă despre lume, să se identifice cu personaje alese pe sprânceană şi, foarte important, să conştientizeze rolul important pe care-l vor juca atunci când vor creşte.
            Aici aş avea de punctat un lucru esenţial: nu cumva să faceți greșeala să folosiţi poveştile în varianta standard! Noi avem discernământ, ştim că sunt copilării, dar gândiţi-vă că puii noştri sunt cruzi, nu le interpretează, le rețin aşa cum le sunt servite. Basmele sunt primele frânturi de realitate cu care intră în contact şi e clar că trebuie adaptate la planurile lor de viaţă, la cariera pe care urmează s-o-mbrăţişeze, astfel încât să le ofere perspectiva potrivită asupra lumii. Eu, de pildă, le-am indicat bonelor încă de la angajare ce versiuni de poveşti să-i citească fetiţei. Am lucrat eu însămi nopţi la rând ca să îmbunătăţesc textele, am înlăturat ce mi se părea nepotrivit pentru dulceaţa mea şi aş spune că, pentru o persoană nepricepută la chestii d-astea culturale, am făcut o treabă chiar bună.
            Din "Scufiţa Roşie", de exemplu, am eliminat partea cu Vânătorul. Scufiţa mea e studentă la Management și reuşeşte să iasă din burta lupului cu forţe proprii. Cum era să-i bag fetei în căpşor proiecţia unui personaj masculin dominant şi omnipotent? Gata cu şabloanele astea comportamentale, ele aparţin generaţiei trecute. Copila urma să reuşească altfel! Sau la "Albă ca Zăpada", eu am redus la mai puţin de jumătate numărul piticilor (i-am păstrat doar pe cei simpatici) şi am exclus scena atentatului cu măr, comis de vrăjitoarea cea rea. E adevărat, când va creşte va avea duşmani mai ales printre femei, că pe bărbaţi reuşim întotdeauna să-i manipulăm. Dar asta cu mărul era prea de tot. N-am vrut să-i cultiv frica, să-i sădesc în suflet sămânţa tulburărilor obsesiv-compulsive şi devină, Doamne fereste, vreo emo. Cât despre piticii nesuferiţi, out fără milă. Fetiţa mea trebuia să fie pregătită să modeleze climatul social după propria-i voinţă. Doar cei slabi se adaptează, cei puternici modifică mediul, îl transformă. Ca să nu vă spun de "Pinocchio". În versiunea adaptată de mine, marioneta era fetiţă, Pinocchia. Ea nu fugea de acasă, ci se întoarcea, iar Motanul şi Vulpea n-o escrocau de bănuţii din aur. Dimpotrivă, fata avea talent în sales şi le vindea asigurări de viaţă şi pensii private. Iar Gepetta - nu m-am putut abţine să feminizez personajul sută la sută - nu era expertă-n tâmplărie. Era o persoană rafinată, se ocupa de licitaţii cu obiecte de artă.
            La alte poveşti n-am avut aşa mult de lucru. "Fata moşului şi fata babei", de pildă, a necesitat doar câteva retuşuri fine. La mine povestea s-a numit "Băiatul moşului şi fata tinerei" şi am schimbat un pic polaritatea personajelor. Printr-o abordare pragmatică a situaţiei, învingătoare iese - evident - fata tinerei. Şi ca să închei, de "Ursul păcălit de vulpe" nici măcar nu m-am atins. E scrisă perfect, felicitări autorului!


            Vă mai pot da aici multe exemple, dar cred că aţi înţeles mesajul: le oferim copiilor noştri poveşti ca divertisment, dar nu trebuie să uităm de componenta lor educativ-cognitivă. Tot ce le ajunge la urechi trebuie să cuprindă numai destine de învingători, cu care ei să se identifice. Informaţiile trebuie bine filtrate, astfel încât să le jaloneze traiectoria de succes şi să le cultive atitudinea de lideri.